Hoppa till innehåll

Junalla pääsee?

Hangossa on hyvää elää. Mutta se ei ole kovin hyvä lähtökohta, kun käydään eduskuntavaaleja Uudenmaan vaalipiirissä. Eikä varsinkaan jos ehdokas liikkuu julkisilla kulkuvälineillä, niinkuin minä teen.

Toissapäivänä kävin Korsossa, ja se onnistui mukavasti junalla, vaikka tietysti aikansa kesti. Edellisenä lauantaina kävin Kirkkonummella. Sinnekin pääsee Hangosta junalla, mutta matka kestää nykyään kauemmin kuin matka Helsinkiin. Tämä johtuu siitä, että juna ei enää pysähdy Kirkkonummella, eikä Espoossakaan, vaan vasta Leppävaarassa. Sieltä pitää sitten lähteä paikallisjunalla takaisinpäin Kirkkonummelle. Oudolta tuntuu.

Juna on kuitenkin juna, ja siinä on mukavampaa matkustaa kuin bussissa. Junassa pystyy tekemään töitäkin. Itse kuulun niihin, jotka herkästi alkavat voida pahoin, jos bussissa lukevat.

Joitakin vuosia sitten alettiin suunnitella suorempaa ja nopeampaa junareittiä Turun ja Helsingin välille. Tämä niin kutsuttu tunnin juna jakaa mielipiteitä Länsi-Uudenmaan eri osissa. Lohjalle se voisi avata uusia (kasvu)mahdollisuuksia, kun Hangossa, Raaseporissa ja Inkoossa taas nähdään riskit siitä, että junaliikenne häviää täältä läntisimmältä Uudeltamaalta tai ainakin huononee huomattavasti.

Minulla on vaikeaa ymmärtää minkä takia nimenomaan isoimpien kaupunkien välistä matkustamista ylipäätä pitää nopeuttaa. Ketä se oikeastaan hyödyttää? Mihin on kenellä niin kova kiire? Ja syntyykö tästä hankkeesta todellakin niin paljon yhteiskunnallista hyötyä, että siihen kannattaa ryhtyä sen kalliista kustannuksista ja mittavista luontovaikutuksista huolimatta?

Helpompaa ja halvempaa olisi päivittää ja parantaa rannikkorataa, niin että siihen saadan enemmän kohtaamispaikkoja. Sillä tavalla helpotetaan sekä matkustamista Turun ja Helsingin välillä että läntisimmän Uudenmaan asukkaiden työ- ja asiointimatkoja. Ja paljon halvemmalla.